Linkbuilden, wij zweren erbij. En wij niet alleen: Google hecht ook veel waarde aan een goed linkprofiel. Hoogste tijd dus om je in linkbuilden te verdiepen. Met deze twee stappen ben je goed op weg.
Wat linkbuilden is en waarom het belangrijk is
Stel, jij bent nieuw. Je start bijvoorbeeld bij een andere werkgever. Meestal is er dan een medewerker die je voorstelt aan de andere collega’s. Hoe moeten zij anders immers weten van jouw komst? Na de voorstelronde zul je merken dat hoe langer je bij het bedrijf werkt, hoe meer mensen weten wat jij er doet. En vervolgens zullen je ze je gaan benaderen met vragen, of collega’s naar jou verwijzen.
Dat geldt ook voor een (nieuwe) website. Hoe leuk je bedrijf, product of content ook is, als niemand er van weet gebeurt er ook niks mee.
Je wilt dat anderen, in dit geval andere websites, naar jou gaan verwijzen, door middel van een link. Hoe meer inkomende links naar jouw website wijzen, hoe leuker Google jouw content vindt. En dat betekent dat je hoger gaat scoren in de zoekresultaten. Let daarbij wel op de balans tussen kwaliteit en kwantiteit.
Twee tips om de best mogelijke links naar je site te krijgen
1. Creëer killer content die opvalt
Daar is-ie weer: content. Maar echt, elke website valt of staat met goede content. Wanneer jij content maakt waar mensen echt iets aan hebben, zul je zien dat dit je backlinks op gaat leveren.
Niet elke pagina of blog die je schrijft zal zo geniaal zijn. Focus je voor linkbuilding daarom op de artikelen die wél de potentie hebben om voor backlinks te zorgen. Denk aan een tutorial, een vergelijking of een verzameling. Is er al veel over een onderwerp geschreven, zorg dan dat jij een beter artikel schrijft. Dat kun je bereiken door meer informatie te bieden, bijvoorbeeld door dieper in te gaan op een onderwerp of product.
Voor zo’n superrelevant artikel zullen backlinks op een organische manier volgen. Natuurlijk kun je ook proactief op zoek gaan naar links voor jouw pagina. Benader bijvoorbeeld een andere website in jouw niche of een blogger en vraag of ze een link willen opnemen.
2. Creëer killer content voor een andere website
Huh, je geweldige schrijfkwaliteiten inzetten voor een andere website? Ja, zeker! Een gastartikel of gastblog is een geweldige manier om voor een backlink te zorgen. Ten eerste omdat zowel de auteur van die website als jijzelf de content die je gemaakt hebt kan promoten. Twee bereiken meer dan één.
Ten tweede mag je in of onder een gastartikel vaak je eigen url noemen. Dat is de backlink die je zocht!
Derde en bijkomend voordeel is dat je jezelf of je bedrijf profileert als specialist. Op die manier kun je potentiële klanten overtuigen dat je de beste partij bent.
Hoe vind je nu een website waar je een gastartikel voor mag maken? Denk eens na of je iemand kent in je netwerk. Ook kun je (natuurlijk) Google raadplegen. Zoek bijvoorbeeld op ‘gastblogger’. Zoek bedrijven of bloggers in jouw niche. Een gastblog over jouw handige online boekhoudtool is niet zo relevant op een gezellige mamablog. Zo’n link gaat je ook niets opleveren.
Deze twee manieren zijn gedegen tactieken om voor backlinks te zorgen. Deze zullen je op de lange termijn meer opleveren dan quick fixes.