De term ‘sociale media’ is de laatste jaren uitgegroeid tot de heetste trend binnen digitale marketing. Het heeft veel marketingvelden beïnvloed, met name public relations en searchmarketing. In feite bieden veel zoekmachineoptimalisatiebureaus, zoals Webdesign Gorinchem, nu sociale media diensten aan.
Search ontmoet sociale media
Search en sociale media zijn de laatste jaren steeds meer verweven geraakt. Tien jaar geleden zeiden SEO-professionals dat organische rankings alles te maken hadden met het optimaliseren van paginaniveau-elementen, zoals title tags en onpage copy. Vijf jaar geleden legden SEO-strategen de nadruk op het belang van inkomende links naar jouw website.
Die dingen zijn vandaag nog steeds belangrijk, maar het krijgen van duidelijke SEO resultaten vereist nu niet alleen een technisch geoptimaliseerde website en relevante inkomende links meer, maar ook een sterke, levendige aanwezigheid op het web die jouw algemeen bedrijf ondersteunt. En dat is waar sociale media aan bod komen.
Machines reageren op sociale media
Door de exponentiële groei van sociale netwerksites in de afgelopen jaren hebben zoekmachines grote aanpassingen moeten doorvoeren. Toen mensen bijvoorbeeld voor het eerst over Twitter begonnen te horen, was de vraag: “Wat is een tweet, en waarom zou ik dat willen doen?” Maar naarmate de site groeide en meer mensen twitterden, begonnen gebruikers te beseffen dat ze de meest recente gebeurtenissen konden achterhalen door te zoeken op tweets. Twitter was voor onze ogen omgevormd tot een real-time zoekmachine.
Zoekmachines (vooral Google) moesten snel reageren. Naarmate de vraag naar real-time zoekresultaten toenam, werd het duidelijk dat gebruikers niet langer beperkt zouden worden door de limieten van zoekmachines, die eerst sites op het web moeten indexeren voordat ze op hun resultatenpagina’s worden weergegeven. In december 2009, bijna tien jaar geleden, introduceerde Google realtime search, waarbij nieuwsresultaten en Twitter-updates in de zoekresultaten werden opgenomen. De universele zoekfunctie van Google is een andere manier om sociale media-inhoud in de zoekresultaten op te nemen.
Naast het opnemen van sociale media-inhoud in de zoekresultaten, hebben sociale netwerksites ook op andere manieren invloed op de rangschikking van zoekmachines. Een aantal belangrijke dingen om betreffende Google en Bing op te merken, zijn:
- Beide zoekmachines tellen de verwijzing van een bepaald stuk inhoud via Twitter als een indicator van autoriteit (behalve de links die uit die verwijzingen komen).
- Beide zoekmachines proberen de autoriteit en kwaliteit van een auteur te berekenen en de tweets van die auteur een voorkeursbehandeling te geven.
- Beide track links worden gedeeld binnen Facebook.
Wat deze resultaten suggereren is eenvoudig. Als jouw SEO-strateeg sociale media niet aan bod brengt, heb je goede reden om je zorgen te maken. Elke goede zoekstrategie is gericht op relevantie, en social media wordt een van de belangrijkste indicatoren van relevantie.
Effectieve off-site SEO met behulp van sociale media
Elke waardevolle SEO-bureau zal jou vertellen dat off-site optimalisatie net zo belangrijk is als on-site SEO. SEO professionals bieden off-site optimalisatie diensten aan om de relevantie van bepaalde sites voor zoekmachines te signaleren. Dergelijke diensten omvatten link research en linkbuilding, blogs laten schrijven, enzovoort.
Het uiteindelijke doel van jouw SEO-strateeg is het maximaliseren van de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links naar jouw website. Dat is een enorme factor om jouw site goed te laten rangschikken op de zoekwoorden van jouw doelgroep. Het effect van social media initiatieven op inkomende links kan niet worden onderschat. Bloggen, engagement via Facebook/Twitter en andere sociale media activiteiten hebben een directe impact op de kwantiteit en kwaliteit van de links waar jouw site van kan profiteren.
Hier zijn twee stappen die je kunt ondernemen om de impact van sociale media op jouw organische rankings te vergroten:
- Zorg ervoor dat je jouw artikelen en blogberichten in het licht brengt via de belangrijkste sociale media. De belangrijkste zoekmachines houden rekening met “shares” (Facebook) en tweets (Twitter) in de mate van belang die ze aan een stuk inhoud toekennen. Heb je een nieuw how-to artikel geschreven voor jouw klanten? Plaats die op Facebook en Twitter.
- Maak een toegewijde inspanning om een solide aanwezigheid te ontwikkelen op de belangrijkste sociale netwerken en niche sites die bij jouw specifieke industrie passen. Marketing van jouw inhoud is direct afhankelijk van hoe aanwezig je op het sociale web bent. Als je niet veel geëngageerde volgers op deze sociale media sites hebt, zal er niemand zijn om jouw inhoud te promoten via shares en re-tweets. Een eenvoudige manier om te beginnen met het verbeteren van jouw sociale media-aanwezigheid is om links naar jouw Facebook- en Twitter-pagina’s op jouw website te hebben. Laat jouw klanten weten dat ze met jouw merk in contact kunnen komen via social media.
Zoeken naar de drijvende kracht achter social media engagement
Op zijn beurt kan het zoeken gebruikt worden om succes op sociale media te stimuleren. Inzichten op basis van trefwoorden kunnen helpen om de richting van sociale media initiatieven te bepalen. Een keyword search-volume trendanalyse blijft een van de meest effectieve manieren om de belangstelling voor een onderwerp te meten. Daarom kunnen inzichten uit zoekmarketingcampagnes helpen om boeiende gesprekken met jouw doelgroep aan te gaan.
Hier zijn drie manieren om zoekinzichten te gebruiken om social media engagement te stimuleren:
- Gebruik keyword search volume insights om de ontwikkeling van content te stimuleren. Om een levendige blog te onderhouden, bijvoorbeeld, moet men boeiende, kwalitatief hoogstaande content hebben; het is belangrijk om keywordonderzoek over een onderwerp uit te voeren en inzichten uit dat onderzoek te gebruiken om bloginhoud en titels te ontwikkelen. Zoek naar gebieden met een hoog zoekvolume en ontwikkel content rond die onderwerpen. Trefwoorden met een hoog zoekvolume kunnen ook als leidraad dienen voor de onderwerpen die je op sociale media naar voren brengt. Trefwoordthema’s met een hoger zoekvolume moeten, over het algemeen (maar niet altijd), jouw onderwerpprioriteit op Facebook, Twitter en andere sites blijven.
- Kijk naar betaalde zoekinzichten uit zoekvraagrapporten. De meeste mensen die pay-per-click (PPC) campagnes uitvoeren beginnen met Google AdWords. Je kunt een zoekvraagrapport over een bepaalde campagne uitvoeren om trefwoorden te identificeren waar je niet aan gedacht had. Sommige van deze zoekwoorden zullen waarschijnlijk niet in jouw PPC-campagne terechtkomen, maar er is geen reden om geen inhoud te creëren rond een aantal van deze onderwerpen. Als je bijvoorbeeld stropdassen verkoopt, wil je misschien niet scoren op de term “hoe een stropdas binden”. Maar er is geen reden om geen content te creëren die de kans heeft om organisch op die term te rangschikken en daardoor meer gebruikers tot jouw merk te introduceren.
- Gebruik historische trefwoord trendgegevens om jou te helpen de curve voor te blijven. Deze stap is vooral belangrijk voor bedrijven met seizoensgebondenheid. Maar ook bedrijven die een beperkte seizoensgebondenheid ervaren, kunnen merken dat bepaalde onderwerpen op bepaalde punten in het jaar aan bod komen.
Hiernaast kan ook content gegenereerd door de consument interessant zijn voor SEO. In eerste instantie voelt het werken met enorme, schijnbaar ongecontroleerde content een beetje overweldigend. Maar de mensen die deze inhoud schrijven, zijn dezelfde mensen die zoekopdrachten uitvoeren. Hun zinnen, paragrafen en ideeën hebben dus het potentieel om crowd-sourced zoekoptimalisatie te worden.
Als je het overweegt om met door consumenten gegenereerde content te werken, houd dan de volgende punten in gedachten.
1. Recensies horen erbij
Consumenten verwachten nu dat de inhoud van de reviews beschikbaar en leesbaar is, zonder op de product- of servicepagina te moeten klikken (en in de meeste gevallen zullen gebruikers na ongeveer 7-8 reviews stoppen met lezen). Zoekmachines begrijpen dat de consument dat wenst en zullen de voorkeur geven aan webpagina’s die standaard de inhoud van de reviews weergeven, zonder een klik.
Tip: Doe A/B-tests om te zien of de inkomsten per bezoeker en het zoekverkeer verbeteren wanneer de inhoud van de pagina’s aan dit principe voldoet.
2. Consumentencontent kan worden hergebruikt
Zolang je wettelijke rechten hebt op de inhoud, is het volledig aanvaardbaar om reviews, vragen, antwoorden, meningen, foto’s, video’s en andere soorten consumentencontent op meerdere plaatsen te hergebruiken, waar het een wenselijke gebruikerservaring kan bieden of bij het besluitvormingsproces van de consument kan helpen. Evenzo kan de inhoud van product- of dienstbeoordelingen relevant zijn op zowel de categorie- als productpagina’s van websites.
Tip: Zoek naar waardevolle pagina’s die geen consumenteninhoud hebben, zoals pagina’s op categorie-niveau. Zet modules in die een relevante gebruikerservaring bieden en tegelijkertijd een aanzienlijke hoeveelheid waardevolle inhoud toevoegen.
3. Inhoud geschreven door consumenten heeft een houdbaarheid van 30-90 dagen
Er wordt vaak gevraagd hoeveel recensies genoeg zijn. Het antwoord is simpelweg: “Genoeg om jouw eindgebruikers tevreden te maken”. Voor FMCG-producten zullen de meeste consumenten ongeveer 90 dagen lang op beoordelingen vertrouwen; voor gastvrijheid is 30 dagen het punt waarop het vertrouwen van mensen begint af te nemen. Gebruik deze tijdskaders om jouw strategieën voor het verzamelen van content bij te sturen.
Houd er bovendien rekening mee dat vanuit een SEO-perspectief, hoe meer ‘verse’ inhoud, hoe beter. Geef gebruikers en zoekmachines daarom de mogelijkheid om paginalinks te volgen om oudere content te vinden die een long-tail SEO potentieel bevat.
Tip: Zorg ervoor dat je een contentgeneratiestrategie opstelt dat een constante stroom van kwaliteit van consumentgegenereerde content biedt.
Dit artikel is geschreven door Lisanza Faccilongo, Content Marketeer bij Sortlist