Het kan erg nuttig zijn om een marketing bureau in te schakelen voor het onder de aandacht brengen van je bedrijf. Dit is namelijk iets dat alleen kans van slagen heeft als je het professioneel aanpakt. De juiste doelgroep moet worden benaderd, maar ook op de juiste manier. Doe je dit niet zorgvuldig dan loop je de kans je doel voorbij te schieten. En dan is het inzetten van marketing tools een kwestie van weggegooid geld. Dat is natuurlijk zonde en moet je zien te voorkomen.
Bedrijf onder de aandacht: hoe pak je goede online marketing aan?
Eerst kan het marketing bureau voor je uitwerken wat je doelgroep is en hoe deze het beste benaderd kan worden. Jongeren vind je bijvoorbeeld vooral op Instagram en Snapchat. Een wat oudere doelgroep van 30 of 40 plus is weer vaker te vinden op Facebook. Een wat oudere doelgroep kun je ook prima per e-mail benaderen, een medium dat door jongeren juist steeds minder wordt gebruikt. Telefonische marketing wordt door maar zeer weinigen op prijs gesteld. Steeds meer mensen melden zich aan voor het Bel-me-niet register en mogen dus niet telefonisch worden benaderd voor marketing doeleinden, tenzij er sprake is van een “warm contact”, dat is het geval als iemand al een klant van je is. Nieuwe klanten zal je dus op een andere manier moeten proberen te bereiken.
Heb geduld voordat online marketing effect heeft
Het zal even duren voordat ingezette online marketing effect heeft. Het is niet realistisch om te verwachten dat als je vandaag een mailing uit doet de opdrachten in de dagen daarna meteen binnen stromen. Maar misschien onthouden mensen wel je naam. Misschien hebben ze je website gebookmarkt voor als ze een schilder, tuinman of ICT’er nodig hebben. En dan heb je je doel bereikt als ze enkele weken later een beroep op je diensten doen. Online marketing betekent ook deels een lange termijn investering waarvan het even duurt voordat die zich terugverdient.
Kies je marketing tools met zorg
Online marketing moet effectief zijn. Doe je dat niet goed dan zal het zeker niet opleveren wat je ervan verwacht. Kortom het is belangrijk om goed na te denken over de manier van benadering van je doelgroep. Laat je hierover adviseren als je het idee hebt dat je zelf wat te weinig kennis in huis hebt om dit goed op te pakken. Dit betekent weliswaar een extra investering maar die zal zich zelf terugverdienen.